شرایط ثبت برند و علامت تجاری و جدیدترین مراحل و ضوابط 1402
برند یا علامت تجاری معرف هر کسب و کاری است. کسب و کار های تولیدی و خدماتی برای اینکه بتوانند محبوبیت بیشتری در بین مشتریان و شرکت های طرف قرارداد خود به دست بیاورند، برند و علامت تجاری خود را به ثبت می رسانند. دستورالعمل ها و شرایط خاصی برای ثبت برند به صورت حقیقی یا همان شخصی و شرکتی در ایران در نظر گرفته شده است.
اطلاع از طبقه بندی ثبت علائم تجاری و همچنین مدارک مورد نیاز برای برند های حقیقی و حقوقی در موضوعات مختلف، باعث می شود تا روند ثبتی برای برند و علامت تجاری سریع تر صورت بگیرد. برای هر برند باید به دنبال طراحی لوگو اختصاصی و همچنین انتخاب نام جدید و خلاقانه بود که البته تمامی شرایط و الزمات ثبت برند را داشته باشند.
برند ها را می توان در موضوعات مختلف و به صورت فارسی یا لاتین به ثبت رساند. برای ثبت هر کدام از موضوعات برندهای مختلف باید مدارک خاصی را تهیه نمود. برای اینکه بتوانید یک فعالیت تجاری را آغاز کنید لازم است تا ابتدا برای مجوز های مختلف مانند جواز کسب اقدام نمایید. نکته مهمی که باید در مورد برند و لوگو در نظر داشته باشید این است که حتما قبل از عملیات ثبتی، استعلام های مربوط به برند های قبلی که ثبت شده اند را انجام دهید.
آنچه خواهید خواند...
برند چیست؟
اهداف ثبت برند
ثبت برند تجاری چگونه است؟
ثبت لوگو و علامت تجاری
شرایط ثبت برند
مراحل ثبت برند
انتخاب نام خلاقانه و جدید برای برند
طراحی لوگو و علامت تجاری
علائم تجاری که نمی توان ثبت نمود
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی
هزینه ثبت برند
انواع هزینه ثبت برند
چرا هزینه و تعرفه پایدار ثبت پایین تر است؟
تمدید، فروش و انتقال برند و علامت تجاری
برند چیست؟
برند در واقع یک اسم و یا علامت تجاری یا همان لوگو برای یک کسب و کار است که مشتریان و شرکت های دیگر، آن کسب و کار را با آن تصویر یا نام می شناسند. در سراسر دنیا شرکت های مختلف برای اینکه بتوانند نقش و نام خود را در ذهن مشتری حک کنند، یک نام منحصر به فرد و یک تصویر جذاب و جدید به عنوان لوگو برای خود در نظر می گیرند.
برند و لوگو که به دو صورت فارسی و لاتین قابلیت ثبت شدن دارند، علاوه بر معرفی یک کسب و کار در ذهن مشتریان، باعث قانونی شدن آن کسب و کار نیز می شوند. البته برند مارکتینگ نسبت به ثبت برند و علامت تجاری تفاوت هایی دارد. برای اینکه بتوانید از مزیت های قانونی یک برند و علامت تجاری برای جلوگیری از سواستفاده رقبا استفاده کنید، باید حتما لوگو تجاری را به صورت قانونی به ثبت برسانید.
برند در واقع به یک کسب و کار از هر نظری اعتبار و ارزش می دهد. مشتریان زمانی که از یک برند خریداری می کنند یا از خدمات آن استفاده می کنند، حس اعتماد بیشتری دارند و راحت تر می توانند برند و کسب و کار مورد نظر را به دوستان خود نیز معرفی نمایند.
اهداف ثبت برند
برای شرکت ها و کسب و کار هایی که قصد دارند هزینه هایی را برای ثبت برند بپردازند، قطعاً مزیت ها و اهدافی که این کار در پی دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
ثبت برند و علامت تجاری می تواند شرکت و کسب و کار تولیدی یا خدماتی شما را از سواستفاده رقبا به خوبی محافظت کند. علاوه بر یکی از دیگر اهداف ثبت علامت تجاری و لوگو این است که کسب و کار ها بتوانند ارزش و اعتبار بیشتری را در بین مشتریان به دست بیاورند تا مشتریان با امنیت و اعتماد بیشتری از خدمات و تولیدات این برند ها استفاده نمایند.
زمانی که یک برند به صورت قانونی به ثبت رسیده باشدو تجربه خرید موفق تری را برای مشتری ایجاد کند، قطعا می تواند به سرعت در ذهن مشتری جای خود را باز کند. همین عامل باعث می شود تا مشتری، مزیت های برند را به دیگران نیز معرفی کند. این یعنی با کمترین هزینه و ثبت برند و علامت تجاری توانسته اید بازاریابی پنهان و موفقی نیز داشته باشید.
ثبت برند تجاری چگونه است؟
در صورتی که بتوانید تمامی شرایط در نظر گرفته شده برای ثبت برند به خوبی رعایت کنید شانس ثبت علامت تجاری و نام برند شما بالاتر می رود و این موضوع می تواند در بالا بردن ارزش دارایی و کسب و کار شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. زمانی که بتوانید عملیات ثبتی را به درستی انجام دهید و البته مارکتینگ درستی نیز برای کسب و کار خود انجام داده باشید می توانید به راحتی با صرف کمترین هزینه در تبلیغات، بیشترین بازدهی را بگیرید و این یعنی شما با صرف هزینه برای ثبت برند، علاوه بر ارزش دارایی و کسب و کار خود، می توانید ارزش تبلیغات و بازدهی آن ها را نیز بالاتر ببرید.
علاوه بر این در صورتی که ثبت برند قانونی شما انجام شود، هیچ کدام از رقبایتان نمی توانند از نام برند و لوگوی تجاری شما برای جذب مشتریان سواستفاده نمایند. البته بسیاری از افراد تصور اشتباهی در مورد برندینگ و ثبت برند به صورت قانونی دارند و گمان می کنند با برندینگ کردن کسب و کار خود این اجازه را از دیگران می گیرند که بتوانند از برند آن ها سواستفاده کنند. در حالی که تا زمانی که شما برند خود را به صورت قانونی به ثبت نرسانید، رقبایتان به راحتی می توانند از نام برند شما سواستفاده کرده و شما نیز از نظر قانونی قطعا نمی توانید کاری از پیش ببرید.