رسانه های اجتماعی ارتباطات جهان را تغییر داده اند. امروزه در اینترنت و شبکه های اجتماعی افراد می توانند به صورت کاملا آزاد در مورد برند خود صحبت کنند. در نتیجه امروزه مهم تر از هر زمان دیگر بهتر است برند خود را ماینتور کنید. امروز من می خواهم بعضی از روش های اساسی مانیتور کردن برند را بررسی کرده و این ها مسایلی هستند که شما باید همین الان برای بررسی برند در اینترنت انجام دهید.
من می خواهم اولین بخش را در این قسمت شروع کنم که به شرح زیر است: باید چه چیزهای را مانیتور کنید؟ همان طور که گفته ام رسانه های اجتماعی امروزه به یکی از موثرترین کانال ها تبدیل شده اند. افراد امروزه با آزادی با یکدیگر صحبت کرده و اگر موضوع برند باشد این مکالمات آنلاین برای هر کسی قابل دیدن است.
بررسی برند در شبکه های اجتماعی
اولین چیزی که باید همیشه آن را بررسی کنید کامنت های منفی است.هر کسی تجربه خوبی از شرکت های موجود را ندارد. ممکن است محصول یا خدمات دیر تحویل داده شده و در نهایت آنها را عصبانی کرده باشد. ممکن است خدمات بعد از فروش بدی دریافت کرده باشند. اینها مثال هایی از مسایلی است که افراد در اینترنت در مورد آنها صحبت می کنند.
بنابراین بسیار مهم است که شما واقعا در این صحبت ها شرکت کنید. بررسی کنید افراد چه چیزهایی در شبکه های متفاوت می گویند. اگر می بینید افراد صحبت های منفی می کنند باید دخالت کنید. ببینید موضوع چیزی است که شما توانایی حل کردن آن را دارید یا خیر. در واقع شما باید تجربه بد را به تجربه ای مثبت تبدیل کنید.
از آنجا که این موارد پلتفورم های عمومی هستند، خدمات مشتریان شما برای تمامی افراد قابل مشاهده هستند. اگر شما خدمات خوبی به مشتریان داشته باشید، همه از خدمات شما آگاه می شوند.بنابراین فعالیت های شما پایه ای برای موفقیت شماست.
امیدوارم هیچ وقت در مورد شما حرف بدی زده نشود. البته احتمال وجود کامنت های مثبت عالی نیز وجود دارد. اما شما باید این نوع کامنت ها را نیز بررسی کنید. و سعی نکنید تمام نظرات منفی را از بین برید !
اگر افراد به صورت آزاد برند شما یا محصولاتتان را تبلیغ کرده و واقعا شما را ارتقا داده و عاشق برند شما هستند، مطمئن شوید که خدمات رسانی عالی به آنها می شود. اگر به این فعالیت های آنها رسیدگی نشود، و با آنها تماس بر قرار نشده یا از آنها تشکر نشود، آنها نیز صحبت کردن در مورد شما را قطع می کنند. این افراد به نام فرشتگان برند شناخته می شوند. آنها افرادی هستند که به قهرمانان برند شما تبدیل می شوند.
پیدا کردن محرک های محتوای شما حائز اهمیت است. این ها افرادی هستند که محتوا و شاید محصولات را نیز منتقل می کنند. باز هم شما باید این افراد را بشناسید زیرا اگر آنها واقعا برند شما را دسوت داشته و اگر مشا به دنبال بیرون دادن خدمات یا محصولات جدید هستند، این افراد احتمالا کسانی هستند که با شما تماس گرفته و برای انتشار خبر کمک می کنند.
رقیبان و بررسی برند
یکی دیگر از حیطه هایی که شما باید به دنبال آن باشید رقابت است. امروزه رقیبان شما حتما در مورد برند یا شرکت شما بد صحبت نمی کنند. آنها ممکن است چیزهای خوبی نیز در مورد شما بگویند. اما بسیار مهم است که شما بدانید دقیقا چه چیزی در مورد شما می گویند زیرا این مسایل همان رقابت هستند. بنابراین شما باید بدانید آنها در چه رابطه ای صحبت می کنند. بنابراین این مسئله را کنترل کنید.
شما همین طور باید مارک تجاری خود را نیز بررسی کنید. اگر هر گونه تخلف از علامت تجاری وجود داشته باشد، شما باید عکس العمل نشان دهید. بنابراین شما باید دقیقا نام تجاری خود را تحت کنترل داشته باشید.
تاثیر وب سایت های جعلی در برند
یکی دیگر از حیطه هایی که مهم برای شما سایت های جعلی است. این مسئله هنوز نیز ادامه دارد. اینکه چرا این مسئه هنوز ادامه دارد مشخص نیست اما تنها چیز مشخص این است که این سایت ها به شهرت و نام برند شما صدمه می زنند. چیز مهمی که شما باید در این رابطه آن را بررسی کنی تقلید کامل از سایت شماست.
کدام عبارت ها باید بررسی شوند؟ مطمئنا مشخص است که شما باید نام برند خود را کنترل کنید. نام واقعی برند شما به مدت زمانی که برای طراحی آنها صرف کرده اید بستگی دارد. اگر شما نام برند واقعا ژنریکی دارید مانند وب برندینگ است پس ماینتور کردن آن سخت تر است زیرا این ها عبارت های ژنریک هستند که احتمال تقلید آنها بسیار زیاد است. این نام ها خاص برند نیستند. افراد می توانند از این عبارت ها با اهداف غیر از خرید و استفاده از خدمات استفاده کنند. اگر نام برندی مانند گلرنگ یا ایرانسل داردید، فقط نام هایی را انتخاب کرده اید که خاص برند هستند. اگر چنین عبارت هایی را کنترل کنید به راحتی می فهمید دیگران چه چیزی در مورد برند شما گفته و چیزی درمورد عبارت های دروغین گفته اند. هر چه نام برند شما کمتر ژنریک باشد، زمان کمتری برای چنین کاری لازم است.
همین طور اشتباهات لفظی یا املایی برند خود را نیز کنترل کنید. تمام افراد گوگل را درست تایپ نمی کنند. تمام افراد در زمان تایپ کردن آدرس نیز درست کلمه را نمی نویسند. همیشه احتمال غلط املایی برند شما وجود دارد. بسیار مهم است که شما در این مسئله به روز باشید زیرا این موارد می توانند صحبت هایی مهم در مورد برند باشند که باید به آنها رسیدگی کرده و در صورت مشکل دخالت کنید.
باز هم شما باید علامت تجاری خود را کنترل کرده و مشخص کنید که آیا کسی از توافق نامه های علامت تجاری شما سوء استفاده می کند یا خیر. همین طور رقابت ها را نیز بررسی کنید. مطمئن شوید که آنها مورد خاصی در مورد برند شما نمی گویند که لازم به دخالت باشد. اگر قهرمانان برند شما از عبارت های اشتباه استفاده می کنند، باید آنها را اصلاح کنید.
کلمات مخفف نیز یکی دیگر از مسایل مهم است. ممکن است افراد برند شما را بدون تشخیص دادن موضوع به صورت خلاصه بیان کرده و اگر برند شما به صورت مخفف بیان می شود مهم است که شما از آن خبر داشته باشید تا بتوانید آن را کنترل کنید. شاید استفاده کردن از این مخفف ها برای شما نیز سودمند باشد. شاید این مخفف ترکیب شگفت انگیزی باشند.
ارتباط بین کارمندان و برند سازی اینترنتی
یکی دیگر از چیزهایی که شما باید کنترل کنید کارمندان شماست. در این سایت ما از تمام اعضا می خواهیم تا هر ماه یک پست داشته باشند و همین طور یک فیلم را زیر نویس فارسی کرده و منتشر نماینداین مهم نیست قوی هستند یا خیر . بهتر است به ایشان میدان دهید احتمال تقویت شما از ضرر شما بیشتر است.
ما چه وب سایت هایی را باید برای برند خود جستجو کنم؟
شما باید چه نوع سایت هایی را مانیتور کنید؟ جواب این سوال مشخص است. شما باید رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، تویتر و گوگل پلاس را مانیتور کنید. این سایت ها مکان هایی هستند که صحبت های اصلی صورت می گیرند. از آنجا که این سایت ها تقریبا آزاد بوده و پلتفورم هایی عمومی هستند، تعامل برقرار کردن با این سایت ها بسیار راحت است. مطالب گفته شده در مورد برند شما در این سایت ها را کنترل کنید.همین طور ما بعضی از ابزار در ادامه توضیح خواهیم داد که به شما اجازه می دهد بسیار راحت تر مطالب را بررسی کنید.
بلاگ های مربوط به صنعت! آیا افراد در مورد شما صحبت می کنند؟ آیا افراد در مورد محصولات شما مطلب می نویسند؟ آیا اخیرا خدمات یا محصولات جدیدی طراحی کرده اید که کسی آن را بازنگری کرده است؟
فروم ها نیز یکی دیگر از این مکان ها هستند. دخالت کردن و بررسی کردن در این مکان ها سخت تر است، اما مشخص است اگر کسی صحبت قوی در مورد برند شما داشته و شما باید آن را رد کنید، پس باید وارد شده و دخالت کنید.
تصویر ها نیز مهم هستند. اگر شما سایت تجارت الکترونیک دارید و محصولات زیادی را در آن قرار داده اید، مطمئنا باید از عکس های زیادی استفاده کنید. آیا افراد این عکس ها در مورد نوشتن در مورد برند شما استفاده می کنند؟ اگر آنها در مورد شما صحبت می کنند آیا صحبت ها بد است یا خوب؟ آیا این ها مطالبی هستند که باید رد شوند؟
فیلم ها نیز دارای اهمیت هستند. اگر شما در سایت خود فیلم قرار داده اید باز هم مانند عکس افراد می توانند از آن به عنوان بخشی از پست در مقاله استفاده کرده و در مورد شما صحبت کنند. این سایت ها را نیز باید بررسی کنید زیرا آنها سایت های اصلی هستند که افراد احتمالا در مورد شما صحبت می کنند.
همین طور بسیار مهم است که شما آنالیتیک گوگل را نیز در زمان ماینتورینگ برند فراموش نکنید. گوگل آنالیتیک به شما اجازه میدهد ببینید مردم با جست و جو کردن چه مطالبی به سایت شما منتقل شده اند. بنابراین شما می توانید داده های مناسب و مخصوصا کلمات کلیدی را پیدا کنید که به سایت شما منتحی شده و ببینید آیا این موارد تأثیرات مثبت داشته یا منفی. اگر شما عبارت های منفی زیادی می بیند که باعث ورود بازدیدکنندگان به سایت شما می شود، باید به این مسئله رسیدگی کنید. نوع کلماتی که استفاده می شوند به شما نشان می دهند مشکل چیست.
همین طور شما می توانید هشدارهایی در گوگل آنالیتیک قرار دهید که در زمان افزایش یا کاهش آمار بازدیدکنندگان سایت به شما اطلاع رسانی کند.
آیا ترافیک به خاطر محصولات یا خدمات جدید شما بالا رفته است؟
آیا آمار بازدیدکنندگان به خاطر اعلام خبرهای بد پایین رفته یا اینکه فعالیت های انلاین شما باعث شده است رتبه بندی شما پایین بیاید؟
در هر صورت این سیستم به شما نشان می دهد فعالیت های مردم در وب سایت شما چطور است. بنابراین بسیار مهم است که این مسئله را بررسی کنید. گوگل آنالیتیک سرویسی بسیار مهم در این رابطه است و مطمئنا ابزاری مجانی بوده و و اطلاعاتی به شما ارائه می کن تا ببینید مردم چه عکس العملی نسبت به سایت شما داشته و چه نوع کلماتی برای ورود و پیدا کردن سایت شما در موتور های جستجو قرار داده می شود.
این ها تعدادی از حیطه هی ا اساسی هستند که باید در زمان بررسی کردن برند و فعالیت های موجود به آنها توجه کنید.
همین طور شما می توانید از Google Alerts استفاده کنید. این سایت ابزاری بسیار مهم و مجانی است. تنها چیزی که لازم دارید تنظیم کردن هشدار برای برندتان است، تا اینکه هر وقت به اینترنت متصل می شوید مطالب مربوط به برند شما از طریق ایمیل برای شما ارسال می شود. شما توانایی بررسی سریع آن را دارید. شما می توانید سریعا لینک را دنبال کرده و ببینید دقیقا چه چیزی در مورد برند شما گفته می شود.
HootSuite به شما اجازه می دهد مطالب گفته شده در مورد شما را فیلتر کند. شما می توانید ستون هایی را ایجاد کنید که مخصوص برند شماست. مثلا نام اعضای تیم شما همان طور که قبلا گفته شد. شما می توانید اطلاعات را طوری فیلتر کنید که می توانید ببینید. باز هم این مسئله شما در تماس مواردی قرار می دهد که افراد در مورد شما بیان می کنند. این مسئله واقعا اهمیت دارد.
همین طور ابزار جست و جوی غیر مجانی دیگری نیز نیاز دارد که شما باید از آنها استفاده کنید.BrandsEye و BrandWatch نیز برای بررسی کردن برند شما، مخصوصا در جنبه های اجتماعی بسیار مفید هستند.
ابزار دیگری نیز وجود دارند که به شما در انجام تمام این کارها کمک می کند. مشخصا روش های پیشرفته تر و عمیق ترین نیز وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما من فکر می کنم اگر شما با این روش ها کار خود را شروع کنید ایده اولیه از چیزی پیدا خواهید کرد که آنالیز برند نام دارد. این روش به شما نشان می دهد در دنیای اینترنت چه اتفاقاتی افتاده و شما نیز باید به چه کارهایی رسیدگی کنید.
این گفته ها باید به شما در شروع مانیتورینگ برند کمک کرده باشد. اگر به اطلاعات بیشتر نیاز دارید می توانید مقاله را از این سایت دانلود کنید. اگر هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی موتورهای جست و جو، ویا آنالیز وب نیاز دارید در یکی از صفحات ما در رسانه های اجتماعی مطرح کنید تا ما به کمک دیگران پاسخ گوی شما باشیم.
منبع: http://webbranding.ir