قدیمترها بیشتر دایرهای شکل بودند. شیشهشان گرد و کدر بود و وقتی از نزدیک به آنها نگاه میکردید شکستها و زائدههای مختلفی به چشمتان میخورد که جهت شکست و هدایت هرچه بهتر نور رویشان وجود داشت.
مجله تخت گاز: قدیمترها بیشتر دایرهای شکل بودند. شیشهشان گرد و کدر بود و وقتی از نزدیک به آنها نگاه میکردید شکستها و زائدههای مختلفی به چشمتان میخورد که جهت شکست و هدایت هرچه بهتر نور رویشان وجود داشت. چراغهای عمدتا گرد خودروهای قدیمی، به اتفاق این حس را به بیننده القا میکردند که گویی خودرو با چشمانی خیره در حال تماشای آدمها و دنیای اطراف است.
با گذر زمان و تغییرات مختلف در طراحی خودروها، این بخش نیز به تبع سایر قسمتها دستخوش تغییر هندسه شد. دیگر الزامی به شکل گرد وجود نداشت و سایر اشکال هندسی هم در طراحی چراغهای جلو خودروها بهکار گرفته شدند، اما همچنان چینوشکن شیشه آنها موجود بود.
با ورود به هزاره جدید، باز هم چراغها تغییرات بسیاری به خود دیدند. شیشه و طلق بیرونی آنها شفاف شد و چراغ اصلی درون پایهای قرار گرفت که خود شکست صحیح نور را صورت میداد. کمکم فرمهای عجیبتر آمدند و چراغهای الایدی روشنایی در روز و نئونها به بخش اصلی روشنایی جلو خودروها افزوده شدند...
پس از معرفی 10 مورد از اجزا برتر طراحی داخلی و خارجی خودروهای سال در شمارههای قبلی مجله تختگاز، اینبار به سراغ 10 چراغ برتر خودروهای 2013 رفتهایم. با ما در ادامه همراه باشید.
Jeep Wrangler 2013
حتی اگر فکرمان سمت دنیای خودروها نباشد، وقتی دو چراغ دایرهای شکل با فاصلهای مشخص از هم را میبینیم ناخودآگاه به یاد چراغهای کلاسیک جیپ میافتیم. هر چه به عقب برمیگردیم و خودروهای نسلهای قبل این خودروساز را بررسی میکنیم به اصالت این طرح بیشتر پی برده و احترام بیشتری برایش قائل میشویم.
چراغهایی که اغلب با حبابهای کدر پوشانده شدهاند، حالا دیگر رنگ و بویی قدیمی گرفته و ما را به یاد پیرمردهای سر حالی میاندازد که هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارند. وقتی نشان Jeep را میبینید مطمئن باشید که در شعاعی نزدیک به آن دو دایره تمام عیار در انتظار روشن کردن فضای پیش رویتان هستند.
BMW M5 2014
چشمان زیبای BMW همیشه یکی از جزئیات تحسین برانگیز خودروهای این برند هستند. چراغهایی کشیده که با اولین نگاه به آنها متوجه حضور یک آلمانی جذاب در چند قدمیتان میشوید. بهرهگیری از تازهترین فناوری در انعکاس بهتر نور و نوار الایدی مختص بامو، این طرح را به یک فرم منحصر به فرد در چراغهای اتومبیلهای امروزه تبدیل کردهاست.
فرمی که آنقدر جذاب است که برای بسیاری از خودروسازان نوپا تزریق تکه کوچکی از بامو در چهره خودرویشان آرزویی است دست نیافتنی! یادمان نرود که بامو، بامو است.
Mercedes Benz S class 2014
اسکلاس مرسدس بنز آن قدر زیباست که شاید اگر ساعتها برای تماشای جزئیات اتاق مجللش وقت بگذاریم، کافی نباشد. مقابلش که میایستید ضربان قلبتان دو برابر میشود و نمیدانید از کجا شروع کنید. ما سعی میکنیم که حواسمان را به چراغهای جلویش معطوف کنیم. طراحی حجیم، ترکیب نور سفید و آبی و نوار سفید رنگ حیرتانگیز چراغها دیدنی هستند.
نوار بالاییاش هم که وقتی راهنما را روشن میکنیم، با نور نارنجی رنگ چشمکزن میشود در افزایش جذابیتش نقش موثری دارد. ابهت و بزرگی مرسدس از چشمان این مخلوق پرآوازهاش میبارد.
SsangYoung Actyon
نتوانستیم از کنار چراغهای عجیب این پیرمرد گوژپشت و باوقار اهل کره جنوبی به راحتی عبور کنیم. ابعاد غریبی دارد. هم دایره در طرح چراغهایش دیده میشود و هم مثلث!
با این که هر وقت نام این مدل سانگ یانگ را میآوریم همگی در متفاوت بودن طراحیاش اتفاق نظر دارند، طرح چراغ جلویش یک طرح کمنظیر است و میتوان گفت نسبت به خودروهای آسیایی فرم جالبی داشته و راننده را از روشنایی مناسبی بهرهمند میکند.
Bentley Flying Spur 2014
چهار چراغ گرد و خیره مزین به نوار دایرهای الایدی و برشهای ظریف درونی برای انعکاس بهتر نور، نوید نزدیک شدن به یک بریتانیایی اصیل را میدهد.
بنتلی را هم میتوان مثل جیپ از روی چراغهایش شناخت. این چراغها نمادی از بنتلی شدهاند و در کنار جلو پنجره همیشگیاش در همه نسلهای این برند خودنمایی میکنند. این که این چهار دایره با دو شعاع متفاوت از هم طراحی میشوند یک فرم منحصر به فرد را برای این خودرو به وجود آوردهاست.
Ford Mustang GT 2013
چهره خشن فورد موستانگ را همه ما میتوانیم در ذهنمان تصور کنیم. چراغهای خشمگینش یکی از عوامل اصلی برای هرچه خشنتر نشان دادن سیمای آن هستند.
این چراغها نمادی برای قدرت، اصالت و از همه مهمتر موستانگ بودن به حساب میآیند. دو نورافکن با نور سفید رنگ هم در کنار این چراغهای سفید و نارنجی طراحی شدهاند که در مجموع یکی از مجهزترین نوع چراغ و روشنایی را در اختیار مالک خود میگذارند.
Pininfarina Cambiano 2013
طرحهای پینینفارینا هر کدام ایدهای دارند که همه را متعجب میکنند. در میان چراغهایی که انتخاب کردیم تا به اینجا به طرح نامتعارفی اشاره نشد؛ اما حالا موقع آن رسیده که شما هم از دیدن این شکاف عجیب برای چراغ این خودروی کانسپت تعجب کنید.
اگر چراغهایش خاموش باشند و شما هم منتظر تماشای یک طرح غیرمعمول نباشید تصور خواهیدکرد که چراغ جلویی برای این خودرو طراحی نشدهاست. اما وقتی به منظره چراغهای روشن آن مینگریم متوجه یک نوار بسیار باریک به عنوان چراغهای جلو میشویم که در نوع خود ایده جالب توجهی است. هر چند که به نظر نمیرسد که از نظر کاربردی چنگی به دل بزند.
Audi S3 2015
آئودی همیشه در طراحی چراغهای جلوی خودروهایش از طرحها و المانهای بسیار سادهای استفاده میکند. اما این سادگی دلیلی بر نبود جذابیت در طرحهایش نیست.
با وجود سادگی، نگاهها را به سمت خود میکشاند و برای اتومبیلهایش جذابیت خاصی را ایجاد میکند. این محصول تازه آئودی هم از این نوع طراحی مستثنا نیست و با نگاهی گذرا به چراغهایش میتوان دریافت که این خودرو ساخته دست آلمانیهاست.
Lexus IS 2014
ژاپنیها را به استفاده از خطوط کشیده در طراحی بدنه اتومبیلهایشان میشناسیم. خطوطی که گاهی اوقات هم زیادهروی در آنها چهره اغراقآمیزی برای خودروهایشان به وجود میآورد. اما این بار در این لکسوس با این که طراحانش در طراحی چراغهای عقب دست از این عادتشان برنداشتهاند و شاید هم در آن افراط کردهاند، طراحی چراغهای جلو شکل کمنظیری دارند.
نور سفید رنگ و نواری که اکثرا درون چراغ جای دارند، جدا شده و به شکل یک تیک که در راستای جلوپنجره زیبایش قرار گرفته و زیر چراغ اصلی برای خود جایی باز کردهاست.
Cadillac Elmiraj Concept
کادیلاک همیشه در طراحی چراغهای جلو سنتشکنی کرده و به جای این که چراغها را به صورت افقی طراحی کند، سعی دارد تا از طرحهای عمودی بهره بگیرد. این کمپانی در طرح مفهومی جدیدش با نام Elmiraj به نظر میرسد که به دنبال ایجاد تغییر جدیدی در سبک چراغهایش بوده و با حفظ اصالت از عرض چراغها کاستهاست تا شکل جدیدی به خودروی خود ببخشد.
کادیلاک نشان میدهد که چراغهای جلو و عقب خودروها حتما نباید فرمی افقی داشته باشند و چراغهای عمودی هم در نوع جذاب، گیرا در عین حال کارآمد خواهند بود، هر چند ساختارشکنیهای اینچنین را تنها از کمپانی با اصالتی چون کادیلاک میتوان انتظار داشت.
رانندگی موفق زمستانی در شب
شش ماهه سرد سال آغاز شده و بارش برف و باران چهره شهرها و جادهها را دگرگون ساختهاست. در زیبایی روزهای دلانگیز برفی و بارانی شکی نیست، اما این زیبایی بینهایت تا حد زیادی میتواند خطر آفرین نیز باشد.
تصور کنید زمانیکه در یک شب برفی یا بارانی قصد رانندگی دارید، چراغهای سالم خودروی شما تا چه حد میتوانند به دید مناسب و تصمیمگیریهای صحیح در زمان بروز سوانح کمک کنند. جهت بهرهگیری هرچه بهتر از نور مناسب حین رانندگی، سلامت چراغهای جلو و عقب خودرویتان را بهصورت منظم بررسی و جهت تعویض لامپهای سوخته حتما از قطعات اصلی استفاده کنید.
پاکیزگی و شفافیت شیشه یا طلق بیرونی چراغها مخصوصا در جلو نقش بسزایی در روشنایی هرچه بهتر آنها خواهند داشت، پس اگر خودرویتان را زود به زود به کارواش نمیبرید، دستکم هر چند روز یکبار سطح رویی چراغهای آنرا با یک دستمال نرم تمیز کنید.
در خودروهای جدید، زاویه نوردهی و خط افقی چراغها قابل تنطیم است. همیشه حین رانندگی در شب و خصوصا در یک رانندگی شبانه زمستانی، علاوه بر تنظیم آینه و صندلی، افق نور چراغها را نیز متناسب با دید خود تنظیم کنید تا کمتر مجبور به بهرهگیری از نوربالا و کور کردن دید سایر رانندگان شوید.
از تغییر فرم استاندارد چراغها و تغییر رنگ نور آن با نورهای زننده و نامتعارف یا تعویض رنگ آنها به رنگهایی چون آبی جهت حفظ ایمنی خود و سایرین خودداری کنید. استفاده از عینکهای مخصوص رانندگی در شب نیز میتواند دید شما را با از میان بردن هاله نورانی چراغ سایر خودروها؛ بهبود بخشیده و از خستگی چشمانتان جلوگیری کند... در هر کجای نیمکره شمالی که هستید رانندگی پاییزی و زمستانی آرام، لذتبخش و ایمنی را برایتان آرزو داریم.
منبع: برترین ها